Anxietatea nu este o boală sau o afecţiune întâmplătoare, necunoscută sau incontrolabilă, ci ea provine din traume sau diverse situaţii de viaţă marcante. Ea este deseori asociată cu aspecte negative (subiective pentru fiecare persoană în parte).
Toţi oamenii se confrunta cu anxietatea într-o anumită măsură. Cei mai mulţi oameni au atacuri de panică în anumite momente din viaţa lor, alţii se confruntă cu diferite fobii (anxietate semnificativă provocată de expunerea la diferite situaţii), alţii cu tulburări obsesiv-compulsive (obsesii şi/sau compulsii). Nu trebuie să privim anxietatea ca pe ceva rău, ci doar să înţelegem faptul că ea este o consecinţă emoţională şi fiziologică, care se manifestă atunci când acţionăm într-o manieră temătoare.
Ceea ce este foarte important este felul în care reacţionăm în faţa situaţiilor stresante. În funcţie de acest lucru, ne putem păstra un echilibru psiho-emotional.
Lou Holtz spune: Viaţa înseamnă zece la sută ceea ce ţi se întâmplă; şi nouăzeci la sută cum răspunzi la tot ceea ce ţi se întâmplă.
Anxietatea poate apărea în diverse situaţii de viaţă, ca de exemplu:
Atunci când te-ai angajat la un job nou şi nu ştii cum va fi, dacă vei face faţă cerinţelor fisei de post, dacă te vei adapta şi integra (îngrijorare), atunci când ai multe sarcini, proiecte, deadline-uri (teamă, nelinişte, stres), atunci când ai un examen şi te gândeşti plin de teamă cum va fi şi dacă te vei descurca, atunci când te confrunţi cu provocări noi cărora nu ştii dacă le vei face faţă (teama de necunoscut) sau chiar când întâmpini situaţii şi momente dificile în relaţiile tale (de cuplu sau de familie).
Ce anume ne ajută să scăpăm de anxietate şi să trecem mai uşor peste ea?

Iată câteva moduri prin care să faci faţă mai uşor anxietăţii:

  • Rămâi calm
Puterea şi capacitatea de a rămâne calm este foarte importantă, indiferent de situaţia cu care te-ai confrunta. Controlându-ţi emoţiile şi rămânând calm – în loc să te agiţi şi să te precipiţi- te ajută  să găseşti soluţii mult mai uşor.
Îţi recomand exerciţii de respiraţie şi concentrarea pe respiraţie, astfel încât să te centrezi cât mai mult în momentul prezent. Exersează exerciţii de respiraţie profundă.
  • Acceptarea
Cu cât accepţi mai mult ceea ce ţi se intampla- şi plăcut şi mai puţin plăcut – cu atât reuşeşti să faci faţă anxietăţii mai bine. Sunt unele situaţii pe care pur şi simplu nu le poţi controla, se întâmplă pur şi simplu, aşadar, e foarte important să nu le opui rezistenţă, să nu le negi, să nu le iei personal, ci pur şi simplu să te ridici deasupra lor. Dacă nu poţi trece peste ceva, încearcă pe lângă J
  • Atitudine defensivă
Renunţă la nevoia obsesivă de a controla. Cu cât îţi doreşti să fii mai mult în controlul lucrurilor, cu atât mai multă presiune pui pe tine. De exemplu, nu poţi controla faptul că este trafic în drumul tău spre birou. Ce poţi face? Să te enervezi sau să accepţi situaţia. Acceptă ceea ce nu poţi controla. Nu ai control total decât asupra ta!!
  • Activităţi relaxante
Îţi recomand activităţile care simţi că te relaxează: sport în natură (mers cu bicicletă, plimbat – culorile, sunetele din natură şi aerul curat sunt un remediu excelent împotriva anxietăţii), timp petrecut cu persoana iubită (sexul este cel mai bun anxiolitic şi antidepresiv), colorat (sunt cărţi cu mandale de colorat pentru adulţi – te centrează foarte mult în momentul prezent şi te destresează), cititul unei cărţi care îţi face plăcere, muzică bună şi dans.
  • Apelează la un specialist
Sfatul specialistului este foarte important, mai ales consultanţa din partea acestuia. De foarte multe ori, se întâmplă să conştientizezi anumite lucruri, citind cărţi, punându-ţi întrebările potrivite, ceea ce este foarte bine. Însă pentru a parcurge un demers ce presupune schimbare şi restructurare – ai nevoie de asistarea şi îndrumarea unui specialist. În acest fel, rezultatele pe care le vei avea vor fi mai rapide, mai sigure şi mai eficiente.
 Clinica de psihologie Ion Duvac  îţi pune la dispoziţie servicii profesionale de psihoterapie şi coaching pentru o stare de sănătate mentală şi wellbeing cât mai bună! Punem preţ pe individualitatea fiecărei persoane şi vrem ca fiecare situaţie pe care o întâmpini să devină un lucru mărunt de care vei putea râde ulterior, când vei descoperi câtă putere ascunzi în interiorul tău.
Pentru că împreună putem construi o stare de bine de neclintit!
O zi excelentă,
Ion Duvac

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *